Köp- och leveransvillkor
Här finns våra köpvillkor för privatperson respektive företag.
Privatperson
1. Allmänt
2. Priser och betalning
3. Fraktsätt och speditörer
4. Leveranser
5. Försening
6. Avbokning
7. Ångerrätt och retur
8. Återbetalning
9. Reklamation
1. Allmänt
Skoparet säljer varor med leverans inom Sverige.
Beställningar tas enbart emot via skoparet.se . För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor om din beställning.
Efter att ha beställt från skoparet.se förbinder du dig att bevaka din inkorg då all kommunikation rörande din order sker via mail. Du kan alltid följa din beställning via länken i orderbekräftelsen.
Skoparet förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger. Skoparet reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig artikelinformation.
2. Priser och betalning
Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Vi använder oss av 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort.
3. Fraktsätt och speditörer
Kostnaden för respektive fraktsätt framgår i kassan. Hos Skoparet kan du välja mellan följande fraktsätt:
Leverans till ombudPaketet levereras till närmaste utlämningsställe. Du kan även aktivt välja ett specifikt utlämningsställe som du föredrar genom att klicka på Välj. Mottagaren behöver kunna uppvisa giltig legitimation.
Mindre försändelser skickas som varubrev med PostNord och EarlyBird och levereras vid din dörr eller brevlåda. Större försändelser skickas som paket till ditt närmaste Schenkerombud. Mottagaren behöver kunna uppvisa giltig legitimation.
Hemleverans med tidningsbudet Få ditt paket (under 5 kg) direkt hem till brevlådan innan kl 07:00 med tidningsbudet. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren eller brevlådan. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet.Genom att fylla i ditt postnummer i kassan kan du se om vi kan erbjuda hemleverans till just ditt postnummer.
Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet. Om du inte är anträffbar när leveransen sker lämnas paketet vid dörren på mottagarens ansvar.Genom att fylla i ditt postnummer i kassan kan du se om vi kan erbjuda hemleverans till just ditt postnummer.
InstaboxFå ditt paket levererat till vald förvaringsbox och hämta enkelt ut paketet med pinkoden som skickas till dig via sms. Identifiering med mobilt bank-id kan behövas.Genom att fylla i ditt postnummer i kassan kan du se om det finns en Instabox i närheten av där du bor.
* Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Du som kund har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom Skoparet ansvar.
4. Leveranser
Den totala leveranstiden för beställningen presenteras endast i kassan, där även frakttiden är inräknad beroende på valt fraktsätt. Hur snart en vara kan skickas (frakttid ej inräknad) står angiven på respektive produktsida. Av miljöskäl och god service försöker vi alltid att samleverera din beställning.
5. Försening
Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vid en försening skickas information till dig via mail. Du har rätt att häva köpet i de fall förseningen är av väsentlig betydelse för dig som kund. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen.
6. Avbokning
Varor som finns att beställa är varor som finns i lager hos oss eller vår leverantör. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss eller de leverantörer vi samarbetar med avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till dig via mail.
7. Ångerrätt och retur
Som kund har du 14 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Skoparet erbjuder dig därför möjlighet att returnera i 14 dagar från det att du mottagit varan.
Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta, kontakta oss.
Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras:
Nedladdningsbara produkter; då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
Kodkort/värdebevis
Livsmedelsprodukter
Öppnade och/eller använda hygien/kroppsnära produkter (exempelvis in-ear hörlurar) och kosmetika återtas inte på grund utav hälso- och hygienskäl
Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 28 dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning komma att göras.
Du betalar själv för returen tillbaka. Du kan returnera genom att betala direkt på ombudet enligt gällande portotabell hos det fraktbolag du väljer. Observera att returen endast gäller för den aktuella beställningen.
Lägg varan i dess originalförpackning (om den hade någon). Det är viktigt att du förpackar varan med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad. Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.
Returadress: Skoparet Katarina Hallén.
För att byta din vara mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.
8. Återbetalning
Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Skoparet erhållit varan i retur.
9. Reklamation
När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte t.ex fel orsakade av normalt slitage.
Reklamation sker via mail till katarinahallen@yahoo.se. Du kan även meddela din reklamation via post om du önskar, skicka då ditt reklamationsärende till Skoparet katarinahallen@yahoo.se. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet.
Du som kund har möjlighet att välja på att få felet avhjälpt, en omleverans av varan alternativt ett återköp. För att vi ska kunna genomföra en omleverans krävs det att aktuell vara finns tillgänglig.
Vid godkänd reklamation bekostar Skoparet kostnaden för returfrakt. Reklamation till Skoparet ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.